14 grudnia 2020
trendy na 2021

5 wyzwań dla firm polsko-niemieckich w 2021 roku

 

Z jakimi wyzwaniami mogą się zmagać polsko-niemieckie spółki w przyszłym roku? O jakich trendach powinny wiedzieć, planując biznesowe ruchy? 

Aby skutecznie planować przyszłość firmy, unikać błędnych decyzji, zachować przewagę konkurencyjną i stabilną pozycję na rynku, warto mieć świadomość przyszłych trendów i prognoz ekspertów. Jakie będą te, które przyniesie najbliższy rok? Większość wyzwań i trendów dla biznesu w przyszłym roku będzie bezpośrednio lub pośrednio wynikać z pandemii COVID-19. Które z nich najbardziej odbiją się na polsko-niemieckich spółkach?

 

Trendy i wyzwania na 2021

Spis treści:

  1. Bezpieczeństwo podróżowania
  2. Skuteczne narzędzia umożliwiające pracę zdalną
  3. Recesja
  4. Zmniejszona liczba pracowników (nie tylko) tymczasowych
  5. Problemy z łańcuchem dostaw

 

1. Bezpieczeństwo podróżowania

W przypadku międzynarodowych spółek podróżowanie będzie jednym z najważniejszych wyzwań, jakim będą musieli sprostać pracownicy w przyszłym roku. Aby znaleźć się w innym kraju może nie wystarczyć jedynie zakup biletu. Wizyta w Warszawie, Berlinie czy Frankfurcie będzie wymagać zdecydowanie „większej gimnastyki”. Pod warunkiem, ze w ogóle okaże się realna. 

Jeśli granice będą otwarte, obowiązkiem pracodawcy będzie zapewnienie podróżującemu personelowi najwyższego poziomu bezpieczeństwa — poprzez stosowne przeszkolenie, zagwarantowanie odpowiednich warunków podróży czy wyposażenia go w niezbędne narzędzia i akcesoria.

Jeśli podróże służbowe okażą się niemożliwe albo mocno ograniczone, jako pracodawca koniecznie zadbaj o nowoczesne narzędzia, umożliwiające efektywną pracę zdalną. Zwłaszcza wśród osób przebywających w różnych krajach.

 

2. Skuteczne narzędzia umożliwiające pracę zdalną

Pierwsza fala pandemii COVID-19 przyniosła ogromną popularność pracy zdalnej. Wiele wskazuje na to, że taka forma wykonywania obowiązków pozostanie „na fali” jeszcze przez kolejne miesiące. Nie tylko z konieczności, ale również z powodu szeregu profitów. Zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Aby taka formuła była maksymalnie skuteczna, wymaga równie skutecznych narzędzi:

  • usprawniających komunikację;
  • umożliwiających skuteczną i szybką wymianę danych pomiędzy niemieckimi i polskimi programami finansowo-księgowymi;
  • usprawniających obieg dokumentów, wraz z zaciągania ich do systemów finansowych dostępnych w Polsce
  • sprawnego systemu CRM;
  • jasnych, zrozumiałych dla personelu na każdym szczeblu procedur.

 

3. Recesja

Kwietniowe prognozy niemieckiego ministerstwa gospodarki wskazywały, że z powodu pandemii niemiecki PKB skurczy się w bieżącym roku o 6,3 proc. Choć przypuszczano, że „straty uda się odrobić”, druga fala COVID może nie pomóc sytuacji gospodarczej, a w przyszłym roku recesja może być wyjątkowo wysoka. Aby zminimalizować wpływ pandemii na spółkę, kluczowe dla firmy decyzje biznesowe konsultuj z fachowymi doradcami finansowymi. Takie ruchy pomogą firmie nie tylko tu i teraz, ale także w długofalowej perspektywie. Dobrym rozwiązaniem jest także korzystanie z pomocy ekspertów w kontekście optymalnego zastosowania narzędzi pomocowych zaoferowanych przez niemiecki rząd.

 

4. Zmniejszona liczba pracowników (nie tylko) tymczasowych

Zamkniecie granic spowodowane COVID-19 może skutkować problemami z naborem pracowników tymczasowych. Choć branże, które najbardziej ich potrzebują (hotelarstwo, gastronomia czy rozrywka) najbardziej cierpią przez skutki pandemii, zagraniczny personel jest także niezbędny w innych gałęziach gospodarki, np. w opiece nad osobami starszymi czy rolnictwie.

Eksperci twierdzą także, że na skutek COVID więcej pracowników będzie w przyszłości nieobecnych z powodu chorób psychicznych, np. depresji. Jeśli Twoja firma zatrudnia pracowników tymczasowych, koniecznie rozważ różne scenariusze i stwórz plan B. Zastanów się także, czy możesz poszerzyć odpowiedzialność poszczególnych pracowników etatowych. Wszystko po to, aby braki kadrowe nie zakłóciły ciągłości Twojej działalności. 

Pamiętaj także, że zalew danych na temat pandemii zwiększy zapotrzebowanie na wiarygodne źródła informacji na temat zdrowia i bezpieczeństwa oraz na porady w tych kwestiach. Zadbaj o to, aby Twoi pracownicy mieli dostęp do sprawdzonych pewnych danych.

 

5. Problemy z łańcuchem dostaw

W przypadku firm działających w branży handlowej dużym wyzwaniem mogą być problemy z łańcuchem dostaw. Mogą one dotyczyć wielu obszarów, m.in.: współpracy z partnerami, zaopatrzeniowcami, dystrybutorami czy dostawcami usług logistycznych. Spowodowane pandemią konsekwencje mogą istotnie zakłócić całokształt działania firmy i przełożyć się na pozostałe aspekty jej funkcjonowania, a koniec końców oczywiście na mniejsze zyski. 

Najlepszym sposobem na zminimalizowanie takiego ryzyka jest opracowanie i wdrożenie spójnej strategii zarządzania ryzykiem łańcucha dostaw. Taka strategia uwzględniająca m.in. niezależność od jednego dostawcy pomoże zabezpieczyć ciągłość działania dostaw i kluczowych procesów w firmie.

 

Dziś, w czasach pandemii COVID-19 nieprzewidywalność wpisuje się w biznesową codzienność. Przytoczone wyżej wskazówki pomogą zachować stabilne postawy, pomimo zmieniających się warunków zewnętrznych.

 

Podobne artykuły:

 

To może Cię zainteresować!

Kalendarz Świąt i dni wolnych (2021) w Polsce i w Niemczech do pobrania!