15 lipca 2019
Weryfikacja wiarygodności firmy w Niemczech

Weryfikacja wiarygodności partnera biznesowego w Niemczech

Dostrzegając ogromny potencjał niemieckiego rynku związany z dynamicznym rozwojem gospodarki tego kraju, coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na współpracę z firmami zza Odry. Niemieccy przedsiębiorcy  to zazwyczaj partnerzy godni zaufania, cechujący się wysoką kulturą prowadzenia biznesu. Aby jednak zdobyć stuprocentową pewność, że mamy do czynienia z rzetelnym kontrahentem, powinniśmy dokładnie sprawdzić wiarygodność danej firmy jeszcze przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy.

Polsko-niemieckie relacje biznesowe

Polscy przedsiębiorcy od lat są bardzo otwarci na rynek niemiecki. Jest to spowodowane nie tylko położeniem geograficznym i przynależnością do Unii Europejskiej. Najważniejszym aspektem, na jaki zwracają uwagę Polacy jest możliwość pozyskania szerokiego grona nowych klientów, a przede wszystkim wysoce rozwinięta i stabilna gospodarka naszego zachodniego sąsiada. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez AHK Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową, według których aż 91,4% polskich przedsiębiorców ocenia stan niemieckiej gospodarki jako dobry lub bardzo dobry. 

Mimo że gospodarka naszego zachodniego sąsiada jest bardzo stabilna, a firmy z tego kraju cieszą się dużym zaufaniem, należy pamiętać, że rynek niemiecki różni się od naszego chociażby ze względu na poziom rozwoju, uwarunkowania kulturowe, zapisy prawne czy też specyfikę tworzenia kontraktów handlowych. Nie zawsze to, co dla niemieckiego przedsiębiorcy wydaje się najlepszym rozwiązaniem, dobrze sprawdzi się w polskiej firmie. Może się bowiem zdarzyć, że specyfika pracy w Polsce nie pozwoli na realizację określonych założeń wymaganych przez firmy niemieckie. 

Co więcej, warto pamiętać, że każde przedsiębiorstwo rządzi się swoimi prawami. W związku z tym ryzykownym byłoby z góry zakładać, że sytuacja każdej niemieckiej firmy jest na tyle zadowalająca, że warto zawrzeć z nią bliskie relacje biznesowe. Weryfikując wiarygodność danego przedsiębiorstwa, musimy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie nawiązać relacje, z których obie strony będą zadowolone.

weryfikacja wiarygodnosci partnera biznesowego w niemczech

 

Weryfikacja wiarygodności niemieckiego przedsiębiorstwa

1. Analiza sytuacji ekonomicznej

To, od czego powinniśmy zacząć naszą weryfikację, to przede wszystkim sprawdzenie aktualnej sytuacji ekonomicznej i kondycji finansowej danej firmy. Możemy to zrobić na wiele sposobów, m.in. sprawdzając: strony internetowe, rejestr handlowy, izby gospodarcze, raporty handlowe czy nawet książki telefoniczne

2. Weryfikacja danych przedsiębiorstwa

Po analizie sytuacji ekonomicznej, kolejnym krokiem powinno być zweryfikowanie informacji dotyczących naszego kontrahenta. Elementy, na które jako partner biznesowy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę to: forma prawna przedsiębiorstwa oraz dane osobowe jego założyciela (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej) lub reprezentacji przedsiębiorcy (w przypadku z spółek). Przed podpisaniem umowy należy sprawdzić, czy dane firmy z umowy pokrywają się z tym, co znajduje się w rejestrze handlowym Handelsregisterporta dostępnym pod adresem:  https://www.handelsregister.de/ Dodatkowo warto sprawdzić, czy osoba, która podpisuje się w dokumentach rzeczywiście figuruje w rejestrze firmy i posiada uprawnienie do podpisywania umów. W innym wypadku dokumenty są nieważne. W przypadku spółek, dobrze sprawdzi się wspomniany wyżej niemiecki rejestr spółek: https://www.unternehmensregister.de/

3. Sprawdzenie rejestru dłużników

Kolejnym etapem, o którym nie możemy zapomnieć powinno być sprawdzenie, czy nasz potencjalny partner biznesowy nie jest nigdzie zadłużony. To pozwoli łatwo zweryfikować, czy warto inwestować czas i pieniądze na współpracę z danym przedsiębiorstwem. Obecnie każda osoba, która udowodni, że posiada ustawowo określony interes prawny, może otrzymać wgląd do rejestru dłużników (niem. Schuldnerverzeichnis). Powodami, dla których można ubiegać się udostępnienie takich danych są m.in. postępowanie egzekucyjne, dochodzenie prokuratorsko-sądowe, sprawdzenie ekonomicznej wiarygodności firmy, weryfikacja spełnienia warunków niezbędnych do wykonywania usług publicznych, uniknięcie strat gospodarczych w przypadku niemożności uregulowania zobowiązań przez dłużnika oraz uzyskanie informacji o swoim wpisie przez samego zainteresowanego.

Aby uzyskać takie dane, należy zarejestrować się na stronie centralnego internetowego portalu egzekucyjnego: https://www.vollstreckungsportal.de/. Poza informacjami niezbędnymi do przeprowadzenia postępowania sądowego, dostęp do informacji jest płatny.

weryfikacja wiarygodności firmy

 

4. Wykluczenie ewentualnego postępowania upadłościowego

Z całą pewnością warto sprawdzić, czy wobec danego przedsiębiorstwa nie jest prowadzone postępowanie upadłościowe. Można to zrobić za pomocą strony internetowej: www.insolvenzbekannmachungen.de. Analizując dane z tej witryny, warto mieć na uwadze, że informacje tam zawarte pojawiają się dopiero w momencie rozpoczęcia postępowania upadłościowego i wydania stosownego dokumentu (tzn. znacznie później niż zgłoszenie wniosku przez samego przedsiębiorcę).

5. Prośba o referencje

Dobrym i łatwym sposobem, aby upewnić się, że mamy do czynienia z godną uznania firmą jest wysłanie prośby o referencje potwierdzające jej dotychczasowe udane relacje biznesowe. Jeśli dana firma cieszy się dobrymi opiniami, chętnie pochwali się uzyskanymi pochwałami i potwierdzi swoją rzetelność, zdając sobie sprawę, że dzięki temu może szybciej osiągnąć uznanie partnera. 

Kolejnym sposobem jest sprawdzenie (na stronie firmy lub robiąc research w sieci), z kim firma współpracowała do tej pory i wysłanie zapytania bezpośrednio do innych kontrahentów, który już mieli okazję nawiązać relację z naszym potencjalnym partnerem. Być może wśród nich są polscy przedsiębiorcy, którzy będą w stanie doradzić, czy warto zaufać danej firmie. 

Niektórzy przedsiębiorcy analizując wiarygodność danej firmy, przeglądają jej referencje w mediach społecznościowych. Nie jest to w pełni rzetelne źródło informacji, ponieważ coraz więcej firm korzysta z usług tzw. marketingu szeptanego, które z fikcyjnych kont wystawiają opinie w internecie. Jeśli już zdecydujemy się na taką formę, warto sprawdzić, jak wyglądają konta osób, które zamieściły dany komentarz.

6. Pomoc agencji zewnętrznych

Jeśli nie chcemy na własną rękę sprawdzać wiarygodności danego kontrahenta, zawsze możemy zlecić to firmie zewnętrznej. Obecnie działa kilka przedsiębiorstw, będących tzw. wywiadowniami gospodarczymi, które w ramach swojej działalności zajmują się oceną ryzyka i informacją gospodarczą. Jedną z największych na świecie międzynarodowych firm działających w tym zakresie jest CREDITREFORM, która w zakresie swoich usług ma gromadzenie, analizę i dostarczenie informacji o wiarygodności płatniczej przedsiębiorstw. Koszt takich usług nie jest wysoki, dlatego mogą sobie na niego pozwolić nawet mali przedsiębiorcy. Cena raportu jest uzależniona od pakietu, na jaki się zdecydujemy, a niektóre firmy oferują nawet bezpłatną wersję testową, w ramach której możemy uzyskać interesujące nas informacje w pełni za darmo. 

Dokładna weryfikacja wiarygodności partnera biznesowego jeszcze przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy współpracy świadczy o wysokiej dojrzałości danego przedsiębiorcy. Upewniając się, że mamy do czynienia z rzetelnym kontrahentem, nie narażamy firmy na straty i nie musimy martwić się o egzekwowanie postanowień zawartych w podpisanej przez obie strony umowie.