9 marca 2022

Pozapłacowe benefity dla pracowników niemieckich firm

 

Benefity pozapłacowe to jeden z najważniejszych elementów budujących nie tylko lojalność i motywację pracowników, ale także atrakcyjność pracodawcy. Jak projektować benefity, aby osiągnąć wymierne korzyści? Jakie świadczenia dodatkowe najczęściej otrzymują niemieccy pracownicy? Podpowiadamy.


Koszt zatrudnienia nowego pracownika jest dzisiaj zdecydowanie wyższy niż utrzymanie aktualnego specjalisty, a niedobór świetnie wykwalifikowanych ekspertów to bolączka wielu branż. Aby motywować zatrudnionych, budować ich lojalność oraz przyciągać do firmy prawdziwe talenty, wiele firm sięga po pozapłacowe benefity. Czym są w praktyce i jak maksymalnie wykorzystać ich potencjał?


Czym są benefity pozapłacowe?


Benefity pozapłacowe to płace brutto, które nie są wypłacane bezpośrednio, lecz przekazywane pracownikom w formie świadczeń rzeczowych —  towarów i usług. Przykładem mogą być mieszkania pracownicze, specjalne zniżki lub darmowe towary oraz różne wydatki socjalne.

Popularne świadczenia pozapłacowe w Niemczech


Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Aon Hewitt, prawie wszystkie korporacje w Niemczech oferują pracownikom programy profilaktyki zdrowotnej lub opieki medycznej, takie jak wsparcie w rzucaniu palenia czy szczepienia przeciwko grypie. Nie mniej popularne pozostają także:

  • ubezpieczenia,
  • przedszkole zakładowe,
  • samochód służbowy,
  • szkolenia,
  • dodatkowe dni urlopowe,
  • opieka nad dziećmi w firmie,
  • bony żywieniowe,
  • upominki urodzinowe dla pracowników,
  • zniżki na towary i usługi,
  • wspólne wycieczki i wyjazdy wakacyjne,
  • dodatki na podróże,
  • zajęcia sportowe lub rekreacyjne.


Benefity pozapłacowe — korzyści dla pracowników i organizacji


Przemyślana polityka benefitowa pozwala osiągać wielowymiarowe korzyści. Wśród nich m.in.:

  • wzrost motywacji i satysfakcji z pracy zatrudnionych;
    wzrost atrakcyjności organizacji dla kandydatów i zdobywanie punktów w rywalizacji o wykwalifikowanych pracowników;
  • utrzymanie zaangażowanych i wykwalifikowanych pracowników;
  • silniejsza identyfikacja z firmą;
  • pozytywny wizerunek firmy w oczach potencjalnych pracowników i kontrahentów;
  • poprawa atmosfery w pracy;
  • mniejsza absencja pracowników;
  • korzyści podatkowe.


To jednak nie wszystko. Osoby, które przyjmują składniki wynagrodzenia, które nie mają charakteru pieniężnego, mogą zaoszczędzić na podatkach i składkach na ubezpieczenie społeczne. Z perspektywy pracownika wygenerowane w taki sposób oszczędności mogą być o wiele bardziej atrakcyjne niż podwyżka wynagrodzenia brutto.



Jak stosować świadczenia pozapłacowe, aby osiągnąć wymierne korzyści?


Aby benefity pozapłacowe przyniosły realne korzyści organizacjom i pracownikom, powinny być atrakcyjne przede wszystkim z punktu widzenia zatrudnionych. Kluczem do sukcesu nie jest więc jedynie „odhaczenie” pracowniczego obowiązku i podążanie za modnym trendem, lecz dostarczenie pracownikom świadczeń, które przyniosą im realną wartość i korzyść. Jak tego dokonać? Najlepszym sposobem na osiągnięcie takiego celu jest zbadanie potrzeb beneficjentów. W zależności od wielkości firmy i liczby pracowników może ono przybierać formę osobistych rozmów lub ankiet — tradycyjnych papierowych lub online. Wiedząc, na czym zależy Twoim pracownikom, będziesz mógł jeszcze skuteczniej odpowiedzieć na ich oczekiwania. Taka postawa przełoży się nie tylko na wzrost satysfakcji i motywacji. Sprawi także, że pracownicy poczują się zauważeni, docenieni i ważni.



Opodatkowanie benefitów pozapłacowych


Większość benefitów pozapłacowych to świadczenia zwolnione z podatku od wynagrodzeń w całości lub jedynie do określonej kwoty. Więcej informacji na temat opodatkowania poszczególnych świadczeń znajdziesz tu.

Świadczenia pracownicze są doskonałym sposobem na zatrzymanie pracowników i zwiększenie atrakcyjności pracodawcy. Aby jednak mogły skutecznie realizować swoją misję, muszą odzwierciedlać rzeczywiste życzenia i potrzeby pracowników, odpowiadać kulturze firmy i budować wizerunek spójny z wartościami.

Źródło:
https://www2.deloitte.com/at/de/seiten/tirol/artikel/zusatzleistungen-lohn-gehalt.html