22 lipca 2021

Organizacja czasu pracy w firmie audytorskiej: efektywna praca w zespole

Firmy audytorskie musiały poradzić sobie z nową rzeczywistością, z jaką przyszło nam się zmierzyć od marca zeszłego roku. Wprowadzone zmiany musiały być nie tylko efektywne, ale również bezpieczne. Jak firmy audytorskie zmieniły swoją pracę od czasu wybuchu pandemii?

Do momentu wybuchu pandemii istniały niepisane zasady, regulujące pracę audytorów. Cztery dni w tygodniu eksperci poświęcali na wizyty w siedzibach klientów. Jeden dzień w tygodniu, zazwyczaj piątek, był zarezerwowany na pracę w domu lub w biurze. W odpowiedzi na restrykcje towarzyszące pandemii COVID-19, realia pracy biegłych rewidentów uległy zmianie. Co ciekawe, firmy audytorskie stosunkowo szybko i kompleksowo opracowały plany kryzysowe. Umożliwiły im one kontynuowanie rozpoczętych projektów. Handelsblatt przeprowadziło badania wśród czterech największych firm audytorskich w Niemczech. Co z nich wynika? Giganci, czyli wielka czwórka audytu, wdrożyli elastyczne formy zatrudnienia oraz stawiają na nie także w długofalowej perspektywie, po zakończeniu pandemii.

 

Jak pracują giganci audytu w Niemczech?

Pracownicy KPMG w Niemczech mogą pracować w domu do dwóch dni w tygodniu. Firma zamierza kontynuować to również po zakończeniu pandemii. Trzej konkurenci KPMG — Deloitte, EY i PwC – stawiają na model hybrydowy, łączący home office z wizytami u klienta. Takie realia z pewnością trwale zmienią codzienność biegłych rewidentów. Wymuszają one również na firmach audytorskich zmiany, które pociągną za sobą dodatkowe koszty. Rozwój modelu wykonywania obowiązków nakłoni do wdrożenia nowoczesnych technologii i rozwiązań cyfrowych. Jak wskazuje prof. dr Gernot Hebestreit, członek zarządu Warth & Klein Grant Thornton, cytowany przez portal Die unternehmervertraute: „dzięki wirtualnym data roomom możemy wspólnie z naszymi klientami śledzić w czasie rzeczywistym postępy audytów lub projektów i dzielić się dokumentami. Duża część naszej komunikacji odbywa się również za pośrednictwem konferencji online. Nie ulega jednak wątpliwości, że w relacji biegły rewident-klient zaufanie odgrywa ogromną rolę, a osobisty kontakt jest bardzo ważny, szczególnie w przypadku nowych klientów”. 

 

Efektywna praca w firmie audytorskiej w czasach pandemii          

Wiele osób widzi zmiany wywołane pandemią jako szansę, a nie zagrożenia. Biorąc pod uwagę wiele obszarów, jak digitalizacja pracy biegłych rewidentów, koronawirus jedynie przyspieszył ich rozwój. Jak firmy audytorskie efektywnie wykonują swoją pracę w czasach pandemii?

  • Pandemia przyśpieszyła wdrażanie systemów informatycznych do badania ksiąg i dokumentów, opartych na analizie danych. Spowodowała również rozważania na temat wykorzystania w przyszłości AI – sztucznej technologii – w kwestii prowadzenia ksiąg rachunkowych.
  • Biegli rewidenci zaczęli brać udział w inwentaryzacji przy wykorzystaniu kamery internetowej.
  • Firmy audytorskie dostosowały nowe procedury dotyczące kontaktów z klientem. Wprowadziły przede wszystkim narzędzia do komunikacji online, 
  • Zwiększono wykorzystanie chmur, wirtualnych dysków.
  • Wprowadzono narzędzia do podpisywania dokumentów na odległość – jednym z popularnych programów stał się Autenti. 
  • Z powodów komunikacji online i zwiększonej ilości wykorzystywanych technologii, wprowadzono nowe procedury dotyczące cyberbezpieczeństwa.
  • Dostosowano się do nowych wytycznych, opracowanych przez Ministerstwo Finansów, Polską Agencję Nadzoru Audytowego, Polską Izbę Biegłych Rewidentów czy IASB.

          

Czego można spodziewać się po pandemii?

Zmiany wywołane pandemią będą zauważalne przede wszystkim w obszarze postępu technologicznego. Wiele firm audytorskich zamierza rozwijać obszary zdalnej współpracy, a nie wracać w pełni do wykonywania usług stacjonarnych. Co za tym idzie, inwestycje w nowe technologie, programy informatyczne i związane z nimi szkolenia będą powodować wzrost cen usług audytorskich. Ze względu na zwiększone wydatki, można spodziewać się dalszych konsolidacji firm.            

   

Podsumowanie

  • Pandemia przyśpieszyła proces digitalizacji i cyfryzacji w firmach audytorskich przede wszystkim w obszarze analizy danych, inwentaryzacji czy współpracy z klientem i wymiany dokumentów.     
  • Biegli Rewidenci muszą dostosowywać się do nowych procedur, opracowanych m.in. przez Ministerstwo Finansów.
  • Coraz większy nacisk kładzie się na cyberbezpieczeństwo i szkolenie pracowników oraz klientów w tym zakresie.     

     

 

Przeczytaj również:

 

Źródła:

https://www.handelsblatt.com/karriere/wirtschaftspruefer-ein-bisschen-mehr-homeoffice-so-wollen-die-big-four-nach-der-corona-pandemie-arbeiten/27072704.html?ticket=ST-3241684-UvNcGI6Kftf5Ss2oSsW1-ap6