29 kwietnia 2019
Jak zwięszyć swoje szanse jako dostawca na rynek niemiecki?

Jak zwiększyć swoje szanse jako dostawca na rynek niemiecki?

Polska jest jednym z największych partnerów biznesowych Niemiec. Wartość wymiany handlowej naszych krajów za 2018 r. wyniosła ok. 120 miliardów euro. Co więcej, Niemcy to aż 82 mln konsumentów o znacznie zasobniejszych portfelach niż nasi obywatele. Nasi zachodni sąsiedzi są potęga gospodarcza Europy z dobrze rozwiniętą polityką gospodarczą, która daje polskim firmom szereg możliwości.

Państwo to może pochwalić się bardzo przewidywalnym i jasno określonym prawem regulującym obrót gospodarczy oraz dużą przejrzystością prowadzenia biznesu. Co więcej, niemiecka administracja publiczna wykazuje dużą przychylność w kwestii nawiązywania współpracy z zagranicznymi (w tym również polskimi) przedsiębiorcami. Kolejnym ważnym powodem, dla którego warto otworzyć się na rynek niemiecki jest także jakość współpracy oraz profesjonalizm niemieckich kontrahentów, objawiający się m.in. poprzez ich niespotykaną wręcz dyscyplinę płatniczą. Jest to również dobry punkt wyjścia, jeśli w planach mamy poszerzenie swojej działalności także na inne kraje.

Od czego zacząć?

Aby zwiększyć swoje szanse jako dostawca, powinieneś przede wszystkim zarejestrować się w systemie e-Procurement Twojego potencjalnego odbiorcy towarów i czekać, aż rozpatrzy Twoją ofertę. Pamiętaj, że proces trwać dość długo, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość. Przypomnienia mogą być odbierane jako brak profesjonalizmu, dlatego staraj się tego unikać takich działań i poczekaj na odpowiedź. Przedsiębiorcy, zanim podejmą decyzję o wyborze dostawcy, dokładnie sprawdzają konkurencyjne oferty i wybierają najkorzystniejszą z nich. Nie da się ukryć, że głównym kryterium jest oczywiście cena, dlatego skup się na przedstawieniu atrakcyjnej oferty, która sprawi, że odbiorca wybierze właśnie Twoje usługi.
Kolejnym, co możesz zrobić jest rejestracja na jednej z platform, gromadzących zbiorcze informacje o dostawcach, takiej jak chociażby SupplyOn, w której znajdują się podkatalogi dla branży kolejowej i lotniczej.

Jak zwiększyć swoje szanse jako dostawca na rynek niemiecki?

Znacząca rola nowych technologii

Nasi zachodni sąsiedzi przykładają ogromną wagę do wprowadzenia i wdrażania coraz to bardziej innowacyjnych rozwiązań, dlatego dużą popularnością cieszą się tam pojęcia takie jak e-Procurement i Zakupy 4.0. Niemieccy przedsiębiorcy korzystają z coraz to bardziej innowacyjnych metod, dzięki którym będą mogli nadążyć za stale zmieniającym się rynkiem, a do tego znacznie zredukować swoje dotychczasowe koszty. Ich działalność w dużej mierze opiera się więc na biznesie elektronicznym, polegającym na integracji zarządzania procesem zaopatrzeniowym w oparciu o nowoczesne rozwiązania systemowe. Pozwalają one na głównie na automatyzację (wykorzystanie e-podpisu, wprowadzenie e-faktur itp.) i kontrolę (m.in. planowania, budżetowania i monitorowania) zakupów oraz standaryzację asortymentu.

Innymi słowy, nowe technologie umożliwiają pełną automatyzację procesów zakupowych z naciskiem na tworzenie nowych zamówień oraz dostaw produktów. Takie rozwiązania pomagają zmniejszyć czas realizacji i koszt poszczególnych transakcji, a także usprawnić przepływ informacji. Co więcej, pomagają także w efektywnym poszukiwaniu kontrahentów i nawiązywaniu kontaktów biznesowych, a także usprawnią zarządzanie łańcuchem dostaw.

Czym przekonać niemieckich przedsiębiorców?

To, co od lat przekonuje niemieckich przedsiębiorców do wyboru polskich dostawców jest przede wszystkim cena, która z reguły jest o wiele korzystniejsza niż w przypadku ich rodzimych firm. Co więcej, niemieccy przedsiębiorcy chwalą sobie także wysoki poziom obsługi przedsprzedażowej firm pochodzących z naszego kraju. To jednak nie wszystko, bowiem polskie produkty coraz częściej uznawane są za jakościowe i solidnie wykonane. To duży krok naprzód, bowiem w końcu udaje się przełamywać stereotypy, a towary z Polski coraz rzadziej kojarzą z produktami o gorszej jakości niż niemiecka. Polacy słyną także innowacyjności, nieszablonowych rozwiązań oraz zamiłowania do technologii.

To właśnie tymi cechami warto przekonać do swoich produktów naszych zachodnich sąsiadów.