17 czerwca 2019
Jak osiągnąć sukces na niemieckim rynku e-commerce?

Jak osiągnąć sukces na niemieckim rynku e-commerce?

Z każdym rokiem coraz więcej firm i konsumentów wykorzystuje internet do nabywania towarów i usług.  Z  European Ecommerce Report 2018 wynika, że Niemcy są jednym z krajów w Europie, w którym ten sposób robienia zakupów jest bardzo popularny. Potwierdzeniem tego jest fakt, że rynek zakupów online w Niemczech wzrasta każdego roku o kilka, a czasami kilkanaście miliardów Euro. Nic więc dziwnego, że coraz więcej sprzedawców zastanawia się jak zaistnieć i osiągnąć sukces na niemieckim rynku e-commerce?

Zadbaj o podstawy

To, co przekonuje do korzystania zakupów online to przede wszystkim dostępność w niemal każdym miejscu i o każdej porze oraz ogromna wygoda, która pozwala na zakup dowolnego produktu bez wychodzenia z domu.

Kolejnymi czynnikami są możliwość wykonywania płatności bezgotówkowych, a także stałe usprawnienia dla klientów i doskonalenie procesów związanych z tzw. user experience, czyli – idąc za Wikipedią – całości wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu, jakim w tym wypadku jest sklep internetowy.

Klienci już nie tylko mogą dokonać przelewu online, ale także skorzystać z jeszcze szybszych metod płatności takich jak BLIK oraz systemów, dzięki którym pieniądze automatyczne docierają na konto sprzedawcy (m.in. PayU). Coraz więcej sklepów internetowych oferuje także możliwość kupna na raty, co również ogranicza się do minimum formalności. W dzisiejszych czasach proces zakupów online wymaga tylko kilku prostych czynności, a czas oczekiwania na dostawę zazwyczaj waha się od jednego do dwóch dni roboczych. Co więcej, większość towarów zakupionych online można zwrócić bez ponoszenia żadnych kosztów.

niemiecki rynek e-commerce

Sprzedawaj z największymi graczami

Według danych  EHI Retail Institute, na niemieckim rynku od lat największą pozycję zajmuje sklep internetowy Amazon.de, którego obroty wynoszą 8,8 mld euro. Mimo iż w ubiegłym roku, jego przychody wzrosły tylko o 9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim nadal pozostają bezkonkurencyjni.

Drugim najpopularniejszym sprzedawcą produktów online jest serwis Otto.de z obrotem wynoszącym 3,0 mld euro.

Trzecie miejsce należy do Zalando.de z rocznym dochodem o wartości 1,3 mld euro. Łącznie, trzy wymienione wyżej najpopularniejsze sklepy internetowe osiągnęły sprzedaż na poziomie 13,1 mld euro, co stanowiło 43 proc. wszystkich stu najlepszych sprzedawców internetowych w Niemczech.

Na pozostałych miejscach w TOP10 znalazły się kolejno Notebooksbilliger, MediaMarkt, Lidl, Bonprix, Conrad i Alternate.

Sprawdź najpopularniejsze kanały sprzedaży

Aż 87% sklepów znajdujących się w pierwszej setce najpopularniejszych sprzedawców online, posiada wersję mobilną strony lub dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne. Ma to niewątpliwie związek ze stale rosnącą tendencją, która wykazuje iż coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów właśnie za pomocą urządzeń przenośnych.

Analizując źródła dotarcia do konsumentów, największą rolę odgrywa tu niewątpliwie Facebook (aż 95% sklepów z listy top 100 umożliwia sprzedaż za pomocą tego serwisu). Kolejne na liście są Google, YouTube, Twitter, Instagram i Pinterest.

rynek e-commerce w Niemczech

Prosty przepis na sukces

Kluczowe jest tu przede wszystkim wzbudzenie zaufania konsumentów oraz efektywne budowanie wiarygodności marki w sieci. Jednym z pierwszych kroków jest z pewnością sama końcówka “de” w nazwie domeny, która będzie kojarzyć się konsumentom z niemiecką jakością i niezawodnością. Dużą rolę może odegrać także odpowiednio przygotowana zakładka “o nas”, która ma za zadanie przekonać do siebie i zyskać sympatię potencjalnych klientów jeszcze przed dokonaniem pierwszego zakupu. Warto zawrzeć tam krótką historię firmy, a także dane takie jak kontakt do obsługi klienta, regulamin dotyczący warunków dostawy i płatności, zasady zwrotów towaru oraz dane adresowe sklepu. Dostęp do takich informacji sprawi, że klient szybciej zyska zaufanie do danej firmy, a co za tym idzie – prędzej zdecyduje się na zakupy.